PKO Bank Polski umocnił pozycję lidera finansowania polskiej gospodarki

150x110

PKO Bank Polski, już od 2 lat, z portfelem 57,9 mld zł (kredyt i obligacje) jest liderem finansowania sektora gospodarczego w Polsce, stale zwiększając swoją pozycję przed pozostałymi bankami. Wzmocnił też, największy, stale rosnący, sięgający obecnie 53,9 mld zł, wolumen kredytów dla klientów instytucjonalnych. Aktywność PKO Banku Polskiego w zakresie finansowania polskich przedsiębiorstw na przestrzeni 2010 r. oraz pierwszego kwartału 2011 r. sprawiła, iż Bank zwiększył udziały na kurczącym się rynku i w efekcie utwierdził czołową pozycję. To przyspieszenie akcji kredytowej dotyczyło przede wszystkim kredytów inwestycyjnych – co stanowi poważny impuls dla wzrostu gospodarczego.

Wartość wszystkich kredytów PKO Banku Polskiego dla klientów instytucjonalnych wzrasta systematycznie od 2008 r. Na koniec I kwartału 2011 r. przekroczyła 53,9 mld zł, co zwiększyło udziały rynkowe do 14,2 proc.. Portfel depozytów klientów instytucjonalnych wyniósł w tym czasie 37,2 mld zł, co stanowi 10,9 proc. udziałów rynkowych.

- Rozwój bankowości korporacyjnej jest jednym z trzech filarów Strategii biznesowej Banku, zakładającej wzmocnienie pozycji rynkowej we wszystkich segmentach. W 2009 r. PKO Bank Polski został pierwszym bankiem polskiej przedsiębiorczości, a w kolejnych istotnie wzmocnił pozycję. Udało nam się osiągnąć wzrost udziałów w rynku korporacyjnym założony w Strategii. Ponadto Bank charakteryzują stabilne źródła finansowania działalności kredytowej, oparte o depozyty klientów detalicznych i, dodatkowo, korporacyjnych – podkreśla Zbigniew Jagiełło, Prezes Zarządu PKO Banku Polskiego.

Bankowość Korporacyjna jest istotną częścią biznesu PKO Banku Polskiego. Rosną jej udziały w portfelu kredytowym i depozytowym Banku. Na koniec I kwartału 2011 r. stanowiły odpowiednio 22 proc. oraz 19 proc. (bez bankowości inwestycyjnej, małych i średnich przedsiębiorstw oraz dywidend od spółek grupy kapitałowej Banku). Znacznie wzrósł także wynik segmentu, w 2010 r. zwiększył się on aż o 70 proc. w stosunku do 2009 r. Obok działalności kredytowej głównym źródłem wzrostu wyniku korporacji była bankowość transakcyjna, która od 2008 r. znacznie się rozwinęła. Wynik segmentu korporacyjnego stanowił na koniec I kwartału tego roku 11 proc. wyniku brutto Banku. W I kwartale tego roku sprzedaż kredytów korporacyjnych wyniosła 4,8 mld i była o 26 proc. wyższa od zanotowanej w I kwartale 2010 r. Ponadto wzrosła sprzedaż kredytów inwestycyjnych aż o 34 proc. r/r, co potwierdza zmianę trendu.

- Bank wykorzystał trudny dla sektora okres 2009 r. gdy skokowo rozwinął współpracę z podmiotami gospodarczymi, bez naszej aktywności finansowanie gospodarki w Polsce uległoby ograniczeniu z negatywnym skutkiem dla rozwoju ekonomicznego. W roku 2010 znów poprawiliśmy udziały rynkowe oraz rozwinęliśmy bankowość transakcyjną, zwiększając tym samym efektywność biznesu i zwrot z kapitału. W 2011 roku istotnie zwiększyliśmy sprzedaż kredytów inwestycyjnych wykorzystując ożywienie na rynkupodkreśla Jarosław Myjak, wiceprezes Zarządu PKO Banku Polskiego odpowiedzialny za Obszar Rynku Korporacyjnego.

PKO Bank Polski kredytuje wszystkie branże polskiej gospodarki, co miesiąc Bankowość Korporacyjna sprzedaje do 1 do 1,5 mld zł kredytów, jest czołowym kredytodawcą na rynku samorządów. Podstawą rozwoju biznesu korporacyjnego w PKO Banku Polskim jest oferta na najwyższym poziomie produktów kredytowych i transakcyjnych. W ostatnim czasie Bank odnotował systematyczny wzrost znaczenia bankowości transakcyjnej, wzrost liczby operacji w 2010 r. do 40 mln o ponad 30%, w efekcie cross-sellingu i rozwoju bazy klientowskiej (pozyskano 280 nowych klientów w 1q2011). PKO Bank Polski posiada największą korporacyjną sieć dystrybucji na rynku opartą o 13 Regionalnych Oddziałów Korporacyjnych, w ramach których działa 54 Centrów Korporacyjnych. Ponad 11,5 tys. klientów obsługuje 154 doradców, 33 specjalistów produktowych z zakresu Bankowości Transakcyjnej, Trade Finance oraz Produktów Skarbowych.

***

PKO Bank Polski jest niekwestionowanym liderem polskiego sektora bankowego. Zysk netto za I kwartał 2011 roku wyniósł 851 mln zł. Z ponad 25-procentowym udziałem w rynku Bank zajmuje także czołowe miejsce w sprzedaży złotowych kredytów hipotecznych, oferując oprócz tradycyjnych kredytów hipotecznych również preferencyjne kredyty mieszkaniowe z dopłatą państwa. PKO Bank Polski jest regularnie nagradzany w prestiżowych rankingach. Oferta kredytu hipotecznego, pod względem dostosowania do nietypowych oczekiwań klientów, została uznana za najlepszą na rynku przez portal finansowy Comperia.pl. Bank został również doceniony za elastyczność oferty tych kredytów, które mogą być udzielane na sfinansowanie różnych celów oraz w kategorii najlepszego banku oszczędnościowo-inwestycyjnego. Aż pięć produktów PKO Banku Polskiego: kredyt hipoteczny, kredyt gotówkowy, konto, lokata i karta kredytowa, zostało nagrodzonych przez miesięcznik Reader’s Digest certyfikatami „Produkt Roku 2010” jako najczęściej i najchętniej wybierane przez klientów. Bank jest też m.in. laureatem „Złotego Bankiera” za najlepszy na rynku kredyt gotówkowy i kredyt dla firm, zwycięzcą konkursu „Bank Przyjazny dla Przedsiębiorców”, posiadaczem certyfikatu „Firma Przyjazna Klientowi” oraz najlepszym bankiem komercyjnym według Warsaw Business Journal. Innowacyjne rozwiązania bankowości korporacyjnej PKO Banku Polskiego zostały nagrodzone w konkursie Europrodukt. Bank otrzymał w ostatniej edycji tego konkursu trzy statuetki w kategorii produkt – za rachunek płacowy i skonsolidowany oraz rachunek escrow. Nowoczesne rozwiązania technologiczne wdrażane przez Bank zostały z kolei docenione przez Gazetę Bankową, która przyznała mu tytuł „Bankowego Lidera Informatyki Instytucji Finansowych 2010”. Według analiz firmy badawczej MillwardBrown SMG/KRC PKO Bank Polski cieszy się najwyższym zaufaniem spośród badanych instytucji finansowych – 3/4 ankietowanych ufa jego stabilności finansowej. PKO Bank Polski jest również najsilniejszym wizerunkowo bankiem w kraju, o czym świadczy pozycja lidera rankingu „Top Marka” według magazynu Press. Jest także najdroższą marką na polskim rynku bankowym. Specjaliści z magazynu The Banker wycenili jej wartość na półtora miliarda dolarów, a w rankingu Rzeczpospolitej „Polskie Marki 2010” jej wartość została określona na 3,6 mld zł.